Gå til hovedinnhold

Vil gjøre det dyrere å kjøre når lufta er dårlig


Nå kommer kravet om å avgiftsbelegge bilistene ekstra når luftkvaliteten forverres.

Miljøvernere og astmatikere slår seg sammen og krever forurensningsavgift på bompengene for å hindre at luftforurensningen i byene når helsefarlige nivåer.

- Byene vegrer seg litt for å innføre tiltak, og jeg tror nasjonale myndigheter må på banen, sier fagsjef Britt Ann K. Høiskar i Astma- og Allergiforbundet til Nettavisen.

Sammen med Norges Naturvernforbund foreslår de tiltak som slår inn allerede på gult nivå, slik som parkeringsbegrensninger og forurensningsavgift på bompenger. Ved dårlig luftkvalitet på oransje nivå vil forslagsstillerne videreføre disse tiltakene og skru opp forurensningsavgiften, og på rødt nivå - med svært dårlig luftkvalitet - vil de gi politiet mulighet til å gripe inn, dirigere om trafikken og kun tillate kollektivtrafikk, elektriske biler og nyttetrafikk med lave utslipp.

- Vi er ikke imot bilkjøring, men vi kan ikke akseptere at befolkningen eksponeres for helsefarlig luft. For å unngå at vi kommer opp på helsefarlige nivåer, må vi sette inn tiltak tidligere og basere tiltakene på de varslede forurensningsnivåene, sier Høiskar.

Les hele saken på Nettavisen her 

Forslaget

Dette er forslagene Norges Naturvernforbund og Astma- og Allergiforbundet kommer med:
* Ved bra luftkvalitet – gul sone: Oppfordre til å la bilen stå. Innføre parkeringsbegrensinger på kjøpesentra, større arbeidsplasser mv. Økt innfartsparkering og flere ekspressbusser. Forurensingsavgift på bompengene.
* Ved dårlig luftkvalitet – oransje sone: Videreføre tiltakene. Motorveier omgjøres til kollektiv/sambruksfelt. Fartsgrensene reduseres og forurensingsavgiften stiger.
* Ved svært dårlig luft – rød sone: Videreføre tiltakene. Forurensingsavgiften på bompengene stiger ytterligere og det innføres datokjøring. Reduseres ikke forurensingen innen 24 timer bør politiet få myndighet til midlertidig omdirigering av trafikken. Kun kollektivtrafikk, elektriske biler, hybridbiler (el/bensin) og nyttetrafikk med lave utslipp får kjøre gjennom røde soner.

Populære innlegg fra denne bloggen

22. juli-terroren - tre år etter

Minnemarkeringene direkte på Nettavisen fra klokka 10 her Slik er programmet for minnemarkeringene 22. juli 2014 - tre år etter terrorangrepene i 2011: Kl. 10:15 Minnemarkering i Regjeringskvartalet. Kl. 12:00 Gudstjeneste i Oslo domkirke. Kl. 16:00 Minnemarkering på Utøya. (Kilde: NTB) Statsminister Erna Solbergs program 22. juli 2014 AUF: Markering av 22. juli Web-TV Markering av treårsdagen direkte: Tidslinje Terrorangrepene mot regjeringskvartalet og Utøya - en tidslinje: Sagt og skrevet: 22. juli 2014: - Mine helter nå er de blinde 22. juli 2014: Etterlatte ber Solberg ta ansvar for Utøya 21. juli 2014: - Fortsatt det fineste sted i verden 21. juli 2014: Vil se stedet der sønnen ble drept på Utøya for første gang 11. juli 2014: Utøya-ofrene minnet med hjerteballonger 2. juli 2014: - Det samme tankegodset drepte min sønn på Utøya 3. juli 2014: 22. juli-terroren - tre år etter 1. juli 2014: Mange Utøya-foreldre føler seg glemt 16. juni 20

Paragrafer med en mørk historie

Historiker Johanne Bergkvist trekker inn et perspektiv i debatten om romfolk og tiggere mange skygger unna. Det gjelder vår nære historie med kriminalpolitikk mot fattigdom og den norske stats behandling av sine minoriteter. Mitt intervju med Bergkvist ble publisert i Nettavisen lørdag og utløste straks debatt i kommentarfeltet: "Det er sikkert fint å få spalteplass som historiker, men dette handler om et nåværende problem", skriver én. "Dette handler ikke om løsgjengeri, det er kynisk utnyttelse og slaveri", skriver en annen. Les saken her: - Historieløs tiggerdebatt Bergkvists brannfakkel er at hun trekker tråder fra forslaget om tiggeforbud nå til "Sigøynerparagrafen" som ble opphevet i 1956 og Løsgjengerloven som ble opphevet i 2006. Dette er paragrafer med en mørk historie. "Sigøynerparagrafen" har for eksempel en klar kobling til norsk og tysk raseteori og til nazistenes konsentrasjonsleire. Les også: Forslag om oppheve Løsgjengerl