Nå kommer kravet om å avgiftsbelegge bilistene ekstra når luftkvaliteten forverres.
Miljøvernere og astmatikere slår seg sammen og krever forurensningsavgift på bompengene for å hindre at luftforurensningen i byene når helsefarlige nivåer.
- Byene vegrer seg litt for å innføre tiltak, og jeg tror nasjonale myndigheter må på banen, sier fagsjef Britt Ann K. Høiskar i Astma- og Allergiforbundet til Nettavisen.
Sammen med Norges Naturvernforbund foreslår de tiltak som slår inn allerede på gult nivå, slik som parkeringsbegrensninger og forurensningsavgift på bompenger. Ved dårlig luftkvalitet på oransje nivå vil forslagsstillerne videreføre disse tiltakene og skru opp forurensningsavgiften, og på rødt nivå - med svært dårlig luftkvalitet - vil de gi politiet mulighet til å gripe inn, dirigere om trafikken og kun tillate kollektivtrafikk, elektriske biler og nyttetrafikk med lave utslipp.
- Vi er ikke imot bilkjøring, men vi kan ikke akseptere at befolkningen eksponeres for helsefarlig luft. For å unngå at vi kommer opp på helsefarlige nivåer, må vi sette inn tiltak tidligere og basere tiltakene på de varslede forurensningsnivåene, sier Høiskar.
Les hele saken på Nettavisen her
Forslaget
Dette er forslagene Norges Naturvernforbund og Astma- og Allergiforbundet kommer med:
* Ved bra luftkvalitet – gul sone: Oppfordre til å la bilen stå. Innføre parkeringsbegrensinger på kjøpesentra, større arbeidsplasser mv. Økt innfartsparkering og flere ekspressbusser. Forurensingsavgift på bompengene.
* Ved dårlig luftkvalitet – oransje sone: Videreføre tiltakene. Motorveier omgjøres til kollektiv/sambruksfelt. Fartsgrensene reduseres og forurensingsavgiften stiger.
* Ved svært dårlig luft – rød sone: Videreføre tiltakene. Forurensingsavgiften på bompengene stiger ytterligere og det innføres datokjøring. Reduseres ikke forurensingen innen 24 timer bør politiet få myndighet til midlertidig omdirigering av trafikken. Kun kollektivtrafikk, elektriske biler, hybridbiler (el/bensin) og nyttetrafikk med lave utslipp får kjøre gjennom røde soner.
* Ved bra luftkvalitet – gul sone: Oppfordre til å la bilen stå. Innføre parkeringsbegrensinger på kjøpesentra, større arbeidsplasser mv. Økt innfartsparkering og flere ekspressbusser. Forurensingsavgift på bompengene.
* Ved dårlig luftkvalitet – oransje sone: Videreføre tiltakene. Motorveier omgjøres til kollektiv/sambruksfelt. Fartsgrensene reduseres og forurensingsavgiften stiger.
* Ved svært dårlig luft – rød sone: Videreføre tiltakene. Forurensingsavgiften på bompengene stiger ytterligere og det innføres datokjøring. Reduseres ikke forurensingen innen 24 timer bør politiet få myndighet til midlertidig omdirigering av trafikken. Kun kollektivtrafikk, elektriske biler, hybridbiler (el/bensin) og nyttetrafikk med lave utslipp får kjøre gjennom røde soner.