Gå til hovedinnhold

"Jeg er et tre som har blitt plantet her"

Etter ti år i Norge er Nedas (11) frykt for å bli kastet ut av landet større enn noen gang.

I en tekstmelding til en av sine støttespillere, Tine Poppe, satte den snart tolv år gamle Neda Ibrahim onsdag ord på noen av sine tanker etter en nervepirrende påske. Politiet kom og hentet faren, og familien fikk beskjed om at nå forberedte man utsendelse. Neda og familien trodde han ville bli sendt ut av landet der og da, men det skjedde ikke. I stedet fikk han vende tilbake til familien på Dale asylmottak utenfor Sandnes - med meldeplikt. Nå venter den palestinske familien på seks på at politiet når som helst skal komme og hente dem.

«Nå lever jeg i skrekk og politiet kan komme i hvert eneste minutt og rive meg fra røttene mine. Kaste meg ut til et annet land jeg ikke hvet noe om», skriver Neda i diktet hun tekstet til Poppe.

«Jeg liker Norge, men Norge liker ikke meg.

Jeg liker Norge som jeg liker moren min.

Norge har lært meg opp.

Jeg gikk på barnehage her og etter det på skole.

Der har jeg lært, tegnet og lekt med mine venner.

Jeg er et tre som har blitt plantet her,

jeg har pustet inn Norges luft og drukket av Norges vann.

Nå lever jeg i skrekk og politiet kan komme i hvert eneste minutt

og rive meg fra røttene mine.

Kaste meg ut til et annet land jeg ikke hvet noe om».

Les hele saken i Nettavisen her

Populære innlegg fra denne bloggen

22. juli-terroren - tre år etter

Minnemarkeringene direkte på Nettavisen fra klokka 10 her Slik er programmet for minnemarkeringene 22. juli 2014 - tre år etter terrorangrepene i 2011: Kl. 10:15 Minnemarkering i Regjeringskvartalet. Kl. 12:00 Gudstjeneste i Oslo domkirke. Kl. 16:00 Minnemarkering på Utøya. (Kilde: NTB) Statsminister Erna Solbergs program 22. juli 2014 AUF: Markering av 22. juli Web-TV Markering av treårsdagen direkte: Tidslinje Terrorangrepene mot regjeringskvartalet og Utøya - en tidslinje: Sagt og skrevet: 22. juli 2014: - Mine helter nå er de blinde 22. juli 2014: Etterlatte ber Solberg ta ansvar for Utøya 21. juli 2014: - Fortsatt det fineste sted i verden 21. juli 2014: Vil se stedet der sønnen ble drept på Utøya for første gang 11. juli 2014: Utøya-ofrene minnet med hjerteballonger 2. juli 2014: - Det samme tankegodset drepte min sønn på Utøya 3. juli 2014: 22. juli-terroren - tre år etter 1. juli 2014: Mange Utøya-foreldre føler seg glemt 16. juni 20

Paragrafer med en mørk historie

Historiker Johanne Bergkvist trekker inn et perspektiv i debatten om romfolk og tiggere mange skygger unna. Det gjelder vår nære historie med kriminalpolitikk mot fattigdom og den norske stats behandling av sine minoriteter. Mitt intervju med Bergkvist ble publisert i Nettavisen lørdag og utløste straks debatt i kommentarfeltet: "Det er sikkert fint å få spalteplass som historiker, men dette handler om et nåværende problem", skriver én. "Dette handler ikke om løsgjengeri, det er kynisk utnyttelse og slaveri", skriver en annen. Les saken her: - Historieløs tiggerdebatt Bergkvists brannfakkel er at hun trekker tråder fra forslaget om tiggeforbud nå til "Sigøynerparagrafen" som ble opphevet i 1956 og Løsgjengerloven som ble opphevet i 2006. Dette er paragrafer med en mørk historie. "Sigøynerparagrafen" har for eksempel en klar kobling til norsk og tysk raseteori og til nazistenes konsentrasjonsleire. Les også: Forslag om oppheve Løsgjengerl