- Nå er jeg optimist og regner med at dette prosjektet, som vil utgjøre en «missing link» for det norske jernbanenettet mot Sverige, Finland og Russland, blir realisert.
Det sier Vidar Segtnan, daglig leder for Trøndelags Europakontor, til Nettavisen i en kommentar til NTP-lekkasjen.
Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) og regjeringen varslet tirsdag at det settes av 3,9 milliarder til jernbanesatsing i Nord- og Sør-Trøndelag, nemlig elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen.
- Dette har med transport fra Norge mot Sverige, Finland og Russland, men like mye har det med transport fra disse landene til havn i Norge å gjøre. Hvis denne strekningen ikke blir elektrisk, står vi igjen med en strekning på 50-60 kilometer uten strøm, og da kan vi like godt legge banen ned. Det er ingen som vil satse på godstransport på bane hvis man må skifte om til dieseltog på denne etappen, forklarer Segtnan.
Les saken i Nettavisen
Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) og regjeringen varslet tirsdag at det settes av 3,9 milliarder til jernbanesatsing i Nord- og Sør-Trøndelag, nemlig elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen.
- Dette har med transport fra Norge mot Sverige, Finland og Russland, men like mye har det med transport fra disse landene til havn i Norge å gjøre. Hvis denne strekningen ikke blir elektrisk, står vi igjen med en strekning på 50-60 kilometer uten strøm, og da kan vi like godt legge banen ned. Det er ingen som vil satse på godstransport på bane hvis man må skifte om til dieseltog på denne etappen, forklarer Segtnan.
Les saken i Nettavisen