Foto: Chris Lott, Flickr |
Den årlige konferansen til Online News Association, i år ONA14, er omtalt som en av klodens beste og mest oppdaterte konferanser for digitale journalister. Med støtte fra Nettavisen og NJ-klubbens videreutdanningspott, setter jeg tirsdag kursen for Chicago sammen med en en norsk delegasjon med netthoder. I spissen for delegasjonen: NONA-leder Ingeborg Volan og digital fagmedarbeider ved IJ, Ståle de Lange Kofoed. Vi har foran oss et omfattende og hektisk program med kurs og konferanser.
Under har jeg listet opp noen høydepunkter når det gjelder leserengasjement, sosiale medier og analyseverktøy. Noen av foredragene blir livestreamet, andre blir å finne i opptak i ettertid, så det er mulig å plukke med seg noe selv om man ikke drar til Chicago.
Mer om denne delen av programmet her: Engagement + Audience Development Track
1) Stø kurs gjennom Twitter-strømmen
En kikk på hvordan ulike redaksjoner har brukt Twitter å engasjere leserne, distribuere innhold, sjekke saker, rapportere saker og oppdage temaer som er under oppseiling. Her blir det diskusjoner med Vivian Chiller, Twitters leder for nyheter. Foredraget heter Charting a Course Through the Twitter Tempest (Torsdag 11.30 CDT)Dette er en av begivenhetene som blir streamet live under ONA-konferansen
2) Bare raske klikk som teller?
Chartbeat-CEO Tony Haile skal innlede om måleverktøyene vi bruker for å sjekke leserrespons. Innledningen har tittelen A Data State of the Union - Can We Make Quality Pay Online?Se den live her
(Fredag 10.00 CDT)
3) Virale triks
Hvordan kan jeg få min historie til å ta av på nettet? Melissa Bell fra Vox.com, sosiale medier-redaktør Rubina Fillion fra the Wall Street og S. Mitra Kalita fra Quartz Ideas. (Torsdag 14.30 CDT)
4) Du vil aldri tro hvordan denne historien tok av
En annen inngang til noe av det samme, får vi med innledningen You'll Never Believe How This Story Went Viral med Ankur Thakkar fra Chicago's digitalsjef, Jessica Galliart fra RedEyes og Laura Olin, som var sosiale medier-sjef for Obama 2012- kampanjen. (Fredag 14.30 CDT)5) Analyser dette
Analyseverktøy er blitt en viktig del av det å måle leserengasjementet, og på ONA14-konferansen er det flere anledninger til å lære hvordan redaksjoner anstrenger seg for å skape bedre innhold og nå et videre publikum med disse verktøyene. Melody Kramer fra NPR og Graham Tackley fra The Guardain skal snakke om sin utforskning av dette terrenget i Read This First: Using Analytics to Improve ReadershipSe foredraget Live her (Fredag 11.30 CDT)
6) Ti grunnleggende verktøy
I samme åndedrag, nevner jeg Sonya Song, stipendiat ved Michigan State University, som skal vise fram 10 grunnleggende måleverktøy du må holde øye med(Torsdag 16.00 CDT)
Du finner hennes blogg her, i skrivende stund ikke helt oppdatert, men mye interessant - blant annet om versal-ordene som fanger lesernes oppmerksomhet på forsiden.
7) Stramt budsjett
For redaksjoner med et stramt budsjett og ingen mulighet for å ansette egne folk til sosiale medier-oppfølging og analyser, kan foredraget The Social Media Team that Isn't There kanskje fange oppmerksomheten. Det er Emma Carew Grovum fra Foreign Policy og Jessica Plautz fra Mashable som skal komme med noen tips og ideer. (Lørdag 16.00 CDT)
Trond
PS. Kolleger som vil se meg i kortene under ONA14-konferansen kan sjekke min Twitter alter ego @lepperod