En oppsummering
Det ble stort engasjement, frisk polemikk - og kanskje noen ble litt klokere etter en ukes hektisk debatt om såkalt content marketing, innholdsmarkedsføring, kamuflert reklame, tekstreklame. Barnet er nødvendigvis ikke så kjært, men det har mange navn, og siste ord er åpenbart ikke sagt om veien videre. Her er et forsøk på å oppsummere debatten så langt - fra en som selv er part. (I tillegg til å være journalist i Nettavisen er jeg leder for NJ-klubben der).
"Det er som å høre en tillitsvalgt i Nord-Korea snakke om demokratiet", lød en sarkastisk Twitter-kommentar fra en frilansende kollega på mitt debattinnlegg på Journalisten.no 17. oktober. Vi ble likevel raskt enige om at mange sitter i glasshus, og der høres det som kjent godt når man kaster stein. Men jeg har flere steiner - og er villig til å bruke dem.
Ja, mellom 10 og 15 prosent av Nettavisens inntekter kommer nå fra innholdsmarkedsføring, ifølge vår direktør for forretningsutvikling. Og i Dagbladet og VG har markedsavdelingene også kastet seg på toget. Men det betyr jo ikke at vi som er journalister må heie på fenomenet. Det bør tvert imot være en kjent øvelse i de fleste avishus å forsvare et skarpt skille mellom redaksjonelt innhold og reklame og alt som bidrar til å svekke tilliten til den redaksjonelle troverdighet og pressens uavhengighet. Nå er det igjen tid for å ruste seg til etisk forsvarskrig.
TL
12. oktober
Vil bygge nytt content marketing-markedOm Jorunn Flydal og Henriette Hedløv og hva de har på gang i Medialounge, en digital markedsplass for lisensiert, journalistisk innhold. Her kan publisister selge journalistisk innhold som annonsørene igjen kan bruke på egne flater.
Krever skarpere lut mot skjult reklame
Klubblederne i henholdsvis VG og Dagbladet, Dennis Ravndal og Harald S. Klungtveit, rykker ut mot content marketing generelt og etikkvokter Kjersti Løken Stavrum og redaktørektemann Gunnar Stavrum spesielt i dn.no.
Mediene kan ødelegge sin troverdighet ved å drive skjult reklame. Enig med disse tillitsvalgte. http://t.co/Loq2sLEln9
— Nils M. Apeland (@NilsApeland) October 13, 2014
13. oktober
Åpner for salg av journalistikk til annonsørerKjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund sier dette om Medielounge-modellen og hva den betyr for journalistene: "At redaksjonelt innhold kan tjene nytte som reklame i en ny setting, kan imidlertid være et varsku til den som har laget saken".
14. oktober
Dette æ'kke reklameRavndal og Klungtveit igjen, med snert, og med fem bud til journalister, redaktører, direktører, annonsører og lesere om content marketing - ett til hver.
«Gjør det selv!», er beskjeden fra Presseforbundets generalsekretær. Kan vi ikke gjøre det sammen i stedet? http://t.co/MWzqPhUPbN
— Harald S. Klungtveit (@Klungtveit) October 17, 2014
15. oktober
Hva er det Nettavisen egentlig driver med?Direktør for forretningsutvikling i Nettavisen, Pål Nisja-Wilhelmsen, gjør rede for content marketing-satsingen i Urtegata. Innlegget sto også på trykk i Dagens Næringsliv
Journalistikk på tilbud
Anders Giæver i VG skriver om en "redaksjonell gjøkunge som er ikledd et fjollete navn".
17. oktober:
Betalt innhold: Hva driver Nettavisen med, egentlig?
Mitt eget innlegg i debatten på Journalisten.no. Her skriver jeg at det er fullt mulig å sage over greina man sitter på i iveren etter å tekkes annonsørene og finne nye inntektsmuligheter.
Nettavisen styrker reklamesatsing. Ansetter og skiller ut innholdsmarkedsføring som egen avdeling. Vår egen innovasjonssjef på Nettavisen, Pål Nisja-Wilhelmsen, gjør godt rede for CM-satsingen på huset.
Etter å ha fektet mot hverandre i Aftenposten og Journalistens spalter, fant herrene Klungtveit og Ravndal og fru Løken Stavrum hverandre omsider og ble enige om at de var enige om en god del.
@dennisravndal @Klungtveit Ja, la oss gjøre det sammen! #contentmarketing http://t.co/DjsRDKspaMSjekk forøvrig Facebook-siden "Jævla bra reklame", for et skrått blikk på tekstreklamedebatten. Aktørene bak tar imot bidrag på adressen tekstreklame@gmail.com
— Kjersti Stavrum (@LokenStavrum) October 17, 2014